Wednesday, December 10, 2014

Unstable Internet from Get / Ustabilt Nett fra Get


English version will follow.

Jeg flyttet til Oslo 2 for år siden, også Desember 2012. I min ny leilighet var det bredbånd fra Get og som det var inkludert i felles kostnad, tenkte jeg at jeg skulle jo også bruke Get.

Jeg fikk Internett og TV fra Get. Kjøpte en liten NetGear WIFI ruter hos Class Ohlson og alt gikk greit. Til begynnelsen av 2014. TV var helt OK men Internett begynte å være ustabilt. Problemet var ikke wifi ruter fordi hver gang problemet skjedde kunne jeg se at film leie tjenesten også var ned (fikk ikke listen av filmer med en gang). Det så ut som TV boksen ikke fikk Internett heller.

Ringte Get support flere gang (vel, ikke ringe, men "chatte" med dem). Vi ble først enige å bytte kabel. De sendte en ny til meg og jeg måtte betale for det.

Andre forsøk var å sende en montør. Den første kom i Mai. Han sjekket signal, så det var noe feil og sa til meg at "de" skulle fikse noe (litt usikker hvem var "de"). Sa at jeg ville høre fra Get, ingen problem.

Jeg la litt tid gå og tok kontakt igjen i Juli. Nett var fremdeles ustabilt og hadde ikke hørt noe igjen. De sendte ny montør. Han installerte en liten "plug" mellom TV-boksen og kabel (som går til veggen) og han sa at det skulle fikse problemet.

Problem var fremdeles der og jeg tok kontakt igjen. Get sendte meg en tredje montør! Han sjekket og sa at "plug-en" den andre montør installerte ikke virket lenger og installerte meg en ny. Jeg spurte om det ville virke bedre og han sa ja. Men det gjorde det ikke.

På denne tidspunkt var jeg veldig lei med Get. Prøvde å finne alternativer. MEN det er ikke så mange som er tilgjengelige i området mitt og Telenor tilbyr ikke Nickelodeon Jr i TV-pakken sin. Det er den kanalen vi ser mest på (sønnen min liker "Paw Patrol", "Dora", "Diego", "Umi Zoomi", osv...) så jeg ga GET en siste sjanse for å fikse dette. Hvis ikke, tenkte jeg at vi ville bytte til Telenor uansett TV-kanaler.

De sendte meg en separat modem bok (ikke den som er integrert i TV-boksen). Så jeg har en TV-boks (koblet mot veggen og mot TV), og en "internett" boks koblet mot min WIFI ruter.

Internett har vært helt stabilt siden det. Så hvis du har problemet med Internett/Get, jeg anbefaler å få en separat Internett modem.

In English:

I moved to Oslo 2 years ago (December 2012) and my new place had GET (the whole building is using it). As the subscription to GET is included in the common monthly fees, I just went the easy way and got bredband from GET.

Until the beginning of 2014, everything worked fine but then, the internet started being unstable. TV was working fine, all the time but not the internet. I have a WIFI router but this cannot be the issue because everytime I had the problem, I could see that the movie-rental service was down too (as if the TV-box was completely disconnected from the internet).

I contacted GET (via their Internet chat) in May. We agreed to try with a new cable. They sent it, I paid for it. The problem was still there.

Next step: they sent a "montør" (technical guy in charge of checking installations on customer premises). He checked the signal and said that something was wrong and that "they" needed to fix it. Not sure who he meant with "they" but well, he promised I would hear from Get soon.

Which I didn't. I contacted them again in July. They sent yet another "montør". He said the signal was too strong and installed some kind of a plug back the TV box (between the cable and the box). He said that would fix it. It didn't and again, I didn't hear from Get.

Complained again in August, 3rd montør came. He checked things too and said that the plug installed by the second montør was deficient. He replaced it and said things would work well from now. Except they didn't.

I was very frustrated and wanted to change provider. Badly, I live in an area where the only alternative was Telenor which doesn't have the TV channel we watch most: Nickelodeon Jr (with Dora, Diego, Umi Zoomi, and so on). So I decided to give GET a last chance to fix the issue.

They sent me a separate "internet box". So now, I have a TV-box connected to wall and TV and an internet-box connected to wall and WIFI router. I never had any issue since and it has been several months now. Everything is stable and everyone is happy in my family :)

So if you have problems with internet stability with GET, ask them to get a separate internett modem. At least, this is what solved my problem (yours may still be different).

No comments:

Post a Comment